بافت تاریخی ابرکوه از ساختارشهرهای اسلامی پیروی می کند


يزدفردا:رییس اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد از آغاز اجرای طرح تحقیقاتی " مطالعه و شناخت عناصر ارزشمند بافت تاریخی محله درب قلعه ابرکوه و مساجد درون این بافت تاریخی" از سوی پایگاه پژوهشی ابرکوه خبر داد.
به گزارش واحد تامين خبر يزد فردا سیفی افزود: در اجرای فاز اول این طرح که شش ماه به طول می انجامد ، 10 خانه قدیمی و 10 مسجد باستانی شهرستان ابرکوه مطالعه و مستند سازی می شود.
وی اظهار داشت: خانه های قدیمی عزیزی، دربند عظیمی، سید جمال عظیمی، ساباط غفور، قائم محمدی، حاج میرزایی، آقا امیر ، زارعی، قیومی و عبدالغفاری از خانه های مستند سازی در این طرح تحقیقاتی است.
به گفته وی مسجدهای حاجی قاضی، آقا، امامزاده احمد، شریفی، امید سالار، رضا عبدا...، درب قلعه، مسجد محله خواجه و زهرایی از جمله مساجد بررسی شده در این طرح است.
سیفی با بیان اینکه هدف از اجرای این طرح ، حفاظت پویا از بافت تاریخی ابرکوه است تصریح کرد: گردآوری اطلاعات تاریخی، جغرافیایی و مستند سازی ، جلوگیری از تخریب و نابودی اثرو توجه به حیات اجتماعی آن در روند توسعه از دیگر اهداف این طرح تحقیقاتی است.
سیفی با اشاره به اینکه بافت تاریخی ابرکوه از ساختارشهرهای اسلامی پیروی می کند و در آن دوره های تکمیلی و گسترش بنا و عناصر ارزشمند تاریخی دیده می شود افزود: اطراف این بافت ، بناها و عناصر ارزشمند تاریخی نظیر قلعه و تپه های تاریخی که مربوط به دوران پیش از اسلام است مشاهده می شود.
شایان ذکر است که بر اساس مطالعات کالبدی، میدانی و متون تاریخی پایگاه پژوهشی ابرکوه ، این انتظار می رود که پس از تکمیل این مطالعات دوره های قبل تری از عناصر ارزشمند بافت تاریخی ابرکوه شناسایی شود.
گفتنی است در این بافت تاریخی بر اساس آخرین مطالعات مستند سازی تعداد 110 بنای تاریخی و باستانی شناسایی شده است. 

با تشكر : جعفری ـ میثاق

روابط عمومي ميراث يزد

يزدفردا 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا